Använd rätt DOCTYPE (till din mobila sida)

Jag vet inte mycket om <!DOCTYPE>.

Det står där högst upp på sidan, men exakt vad den gör är jag inte säker på.

MEN, när jag designade min mobila sida fick jag en a-ha upplevelse.

Allt blev så litet på mobilens skärm, visst inga problem bara att zooma in, men sidan är väldigt enkel och den borde inte bli så liten.

Provade med olika CSS lösningar, inget hjälpte. Sen tittade jag på hur GP hade löst problemet, för deras mobila sida visades perfekt.

Lösningen var rätt DOCTYPE:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC ”-//WAPFORUM//DTD XHTML Mobile 1.0//EN” ”http://www.wapforum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd”&gt;

Det magiska i den är mobile!

Min ”vanliga” DOCTYPE är:

<!DOCTYPE html PUBLIC ”-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN” ”http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd”&gt;

Läs mer på Wikipedia.

Lycka till!

Kommentera

